Vill du börja löpträna?

En träningsform som är bra, det är löpträning, eftersom det passar alla. Det gäller bara att lägga sig i rätt nivå och sedan långsamt öka upp det. Löpning kan anpassas utifrån dig och du behöver inte köra på högintensivt om du är nybörjare. Om du däremot tränar hårt, så kan det vara bra att äta eller dricka tillskott. Läs mer om det på fitline-fitness.se. Har du nyss börjat träna löpning, så är det bra att ta det lugnt, med lättare jogging till en början för att bygga upp din kondition på ett bra sätt. 

Många fördelar med löpträning

Löpträning har många fördelar. Det ger dig en bättre hälsa, både fysiskt och psykiskt. Sedan förebygger det även risken att få hjärt-och kärlsjukdomar. Anledningen till att det gör det är för att löpning gör att blodtrycket så att säga hålls under kontroll på ett bra sätt. Sedan gör det även att HDL-kolesterolet höjs och det ger bättre blodsockernivåer. 

Gör löpträningen lättare

Ju oftare du kommer ut och springer, desto lättare blir det. Så se till att du kommer ut på regelbunden basis. Du kommer då att till slut få ett sug att vilja springa. För att göra löprindan roligare i början, lyssna på bra musik, en ljudbok eller ta med en kompis ut i löpspåret. 

Variera din löprunda, spring på olika ställen, olika underlag och olika omgivningar. Sen, våga utmana dig själv med din löpning, eller sätt ett mål med den. 

1 dec 2020